dinsdag 29 maart 2011

13. De eerste race 2u30 te Zolder

Eindelijk was het zover, zaterdag 26.03.2011, de dag waar we zo naar uitkeken....onze 1 ste race.
Na 3 uurtjes slapen waren we al om 5 u s morgens uit de veren. Het deed me denken aan onze kindertijd....sinterklaas was maar een peulschil met de euforie die wij nu voelde.
Box 33 werd ons al om half 7 toegewezen .Het zonnetje wilde er wel doorkomen ,

maar dat was nog af te wachten.
Om 9 u was de eerste  vrije training. Benny zou starten want pilooot 2 was nog niet helemaal uit zijne winterslaap.
Ik moest de tijd opnemen en ook eens noteren op ons geweldig pitbord,

 echt professioneel zag het er niet uit, maar je merkte er wel de liefde voor de race en piloot 1 in op :-)
Toen Benny binnenkwam en ik deelde de tijden van 1.59.7 mee zag ik een kleine teleurstelling, maar dat sloeg helemaal om toen hij zag dat we 7 ste van de 49 rijders waren.


We bekeken elkaar met verstomde gezichten dit was te mooi om waar te zijn.
Maar wetend dat Benny met wat koude redelijk uit de voeten uitkan en waarschijnlijk dat de minder snelle piloten de training reden en er 5 nog niet gestart waren , was dit een schitterend resultaat.
Daar in de 2 de sessie de snellere piloten aantraden omdat het qualificatie was, en ook omdat onze 2 de piloot, de aprilgek, de motor nog maar voor de 2 de keer bereed eindigde we op een 27 ste plaats, wat eigenlijk aan onze verwachtingen voldeed..
De 2 de qualificatie nam benny voor zijn rekening
daar reed hij een mooie 17 de plaats met 1.54
daar de afspraak was dat iedereen ongeveer evenveel zou rijden, trad onze aprilgek op in de 3 de quali.Zijn persoonlijke tijden gingen mooi naar beneden, naargelang hij de motor beter leerde kennen.

en zo eindigde we 25 ste .Dus 25 ste zou onze startplaats worden, wat voor ons een goed resultaat was, want we hadden als doelstelling een middenmoot in onze gedachten en dat is met 25 op 49 uitgekomen...ja, diene halve telde we niet mee.
het was misschien iets meer naar voor geweest als ben 2 qualis had gereden, maar dat maakte niet uit. de fun zat erin.
Om 14u 50 was de startopstelling

de spanning begon toch ergens toe te nemen.
En toen was het zover. Uit de pits vertrekkend moesten ze 2 opwarm ronden rijden, waarna er een rollende start wvolgde en de wedstrijd was begonnen.
Met de afspraak dat iedereen evenveel zou rijden, zou benny 37.5 min op de baan zijn.Het zou wel een extra pitsstop geven, waardoor we wat tijd zouden verliezen, maar het was ook allemaal nieuw voor ons.
Blijkbaar had Benny wat meer problemen om een snel ritme vast te krijgen. Hij verloor enkele plaatsen,.
 Na een tijdje werd dit opgelost, en door enkele foutjes van rijders voor hem, Na een rode vlag situatie (crashes van verschillende rijders) moesten ze binnenkomen .
Pe onze tankman zorgde direct dat de heffer ter plaatse was om de motor op te bokken.

Tamara , Pé zijn vriendin, dacht aan belangrijke dingen die ons helemaal niet in gedachten kwamen en ze bezorgde Benny wat verfrissend drinken. Waarvoor onze dank. Je merkte direct dat we een geweldig team hebben .Er werd besloten  op aanraden van piloot 2 dat benny nog wat langer zou rijden Daar Jef nog moest afwachten hoe het hem zou gaan als hij wat langere stands zou rijden dan 20 min. want hij had wat problemen met zijn polsen
Na 10 minuten mochten ze terug vertrekken, dezelfde procedure als bij de start werd weer gevolgd, en Benny kwam op 21 ste plaats binnen.
De wissel en het tanken verliep heel vlotjes.
.Het was alsof  Pe , de tankman, rechstreeks uit de endurance was gekomen. Sneller kan alleen met een beter en duurder tanksysteem, wat ons na het bekijken van de einduitslag ons 1 plaats zou gescheelt hebben.
Jef deed wat van hem verwacht werd. Constante rondetijden rijden waarbij hij zijn tijden steeds verbeterde
Onze piloten leken qua tijden wel op een tweeling....bijna hetzelfde....hoe super mooi.
Alleen heeft Jef de haren op mijn hoofd kaarsrecht doen omhoog komen, want ik moest in de gaten houden als hij zijn rechtervoet zou uitsteken zou hij 2 ronden erna binnenkomen, want dan was er iets. de 1 ste ronde zag ik hem al met zo een voetje a la rossi zwengelen. ik de rest van het teamerbij gehaald , maar het bleek zijn linkervoetje geweest te zijn :-)
Ook voor het einde van Jef zijne stand werd er na een zware crash binnen gekomen door de rode vlag.
We lagen voorlopig op de 14 de plaats
Jef zijne pa kwam met het idee om Jef toch wat langer te laten rijden, want we moesten naar het resultaat kijken en dat zo iets voordelig uitvallen als we een pitstop minder moesten doen.
Nadat ze terug vertrokken waren , merkte we dat Jef de smaak helemaal te pakken had, want hij reed nog een paar extra ronden
Met het binnenkomen van Jef stonden we op de 8 ste plaats, De supporters werden euforisch, zo euforisch dat onze 1 ste sponsoring al binnen kwam.
Met in ons achterhoofd een belofte van Danny Repsol la si, dat als we binnen de eerste 20 eindigde , ons een vat zou opleveren, kwam Ben terug de baan op als 18 de , ja, tanken kost nu eenmaal tijd, hoe super het ook verlopen is .
Ik was ondertussen toch al een paar keer gaan kijken of onze cava koud genoeg stond, want we hadden onszelf beloofd bij de eerste 20, 1 fles, bij de 1ste 15 ,2 flessen voor ons en de supporters.( Persoonlijk denk ik dat waren we 49ste geworden, we de cava evenzeer zouden geledigd hebben )
Met de onwetendheid op welke plaats Benny reed, moest en zou hij bij de 1 ste 20 blijven .Met in het begin een beetje problemen met wat olie op de baan, reed Benny roch zijn beste tijd van 1.53 waardoor we eindigden op de 14 de plaats,

en ziezo de cava

moest eraan geloven en zo werd het klein feestje vervolgt in de ottobar. Jammer dat onze 2 de piloot rechtstreeks door moest rijden naar Francorchamps want daar moest hij s zondags een scooterrace gaan rijden.Ver moesten we niet meer rijden want we zijn blijven slapen op domein bovy, zodat we s morgens zeker naar de no budget cup +600 konden gaan kijken te Zolder.
Eerlijk gezegd , na zo een bewogen weekeindje duurt het te lang eer de 2 de race in aantocht is.
Het goede resultaat werd mede mogelijk gemaakt door onze mekanieker Nicky, die er toch nachtelijke uren met de motor heeft doorgebracht om hem tip top aan de start te brengen.Ook dank aan de collegas van Nicky  van bij Felix en Jos, die hem toch theoretisch ondersteund hebben en waar uiteraard ook onze onderdelen vandaan kwamen.
Isabella van 2 fast4u, moet ik natuurlijk ook bedanken voor de supermooie fotos, en ook onze fotografe Katrien, die het ook schitterend heeft gedaan.

3 opmerkingen:

  1. Superverslag Roosje! En natuurlijk ook super gedaan van het team natuurlijk!
    Volgende keer zijn we er zeker bij om te supporteren!
    x
    Blutske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel tof verslag Roosje en ik denk ook dat de cava er sowieso aan zou zijn gegaan ;-)

    groetjes!
    Isabella

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het resultaat was idd buiten verwachting.
    Maar desaliettemin super leuk.
    Als we nog wat meer kunnen oefenen gaat het alleen nog maar sneller en beter kunnen.

    Whoppaaa! Smost mor voets.

    BeantwoordenVerwijderen